1. ANVENDELSESOMRÅDE
1.1 Disse generelle salgs- og leveringsbetingelser gælder for alle aftaler vedrørende salg og levering ("Leveringen") mellem mi electric A/S, dansk reg.nr. 44 30 05 91 ("Sælger") og en kunde ("Kunden"), uanset eventuelle modstridende eller supplerende vilkår og betingelser i Kundens bestilling, generelle indkøbsbetingelser eller anden kommunikation fra Kunden. Ingen sådanne modstridende eller supplerende vilkår og betingelser anses for accepteret af Sælger, medmindre de udtrykkeligt bekræftes skriftligt af Sælger.
1.2 Disse generelle salgs- og leveringsbetingelser udgør derfor en integreret del af enhver ordre afgivet af Kunden.
2. TILBUD OG ACCEPT
2.1 Et skriftligt tilbud fra Sælger er gyldigt i 30 dage fra tilbudsdatoen, medmindre andet er angivet i tilbuddet. Efter udløbet af denne periode bortfalder Sælgers tilbud automatisk. Mundtlige tilbud skal accepteres straks.
2.2 Sælger forbeholder sig retten til at ændre enhver angivet leveringstid og -dato i tilbuddet, hvis Kunden, medmindre andet er aftalt skriftligt, ikke bekræfter tilbuddet inden for en arbejdsdag.
2.3 Desuden er Sælgers tilbud betinget af tilgængeligheden af varer, forudgående salg til en anden part og ændringer i leveringsbetingelser fra Sælgers forretningspartnere. Hvis der er sket ændringer i leveringsbetingelserne, eller hvis den tilbudte vare er udsolgt eller solgt til en anden part, før tilbuddet accepteres af Kunden, jf. punkt 2.1, bortfalder Sælgers tilbud automatisk.
2.4 En ordre er kun bindende for Sælger, når Sælger har udstedt en skriftlig ordrebekræftelse, for eksempel via e-mail. Dette gælder uanset, om Kunden har afgivet ordren mundtligt, skriftligt eller elektronisk.
2.5 Sælger forbeholder sig retten til at ændre en ordrebekræftelse, hvis der er ændringer i valutakurser eller priser sammenlignet med den angivne basisrate eller lignende fra Sælgers leverandører. Der tages desuden forbehold for opnåelse af importlicenser. Det samme gælder for delvis leverede ordrer i tilfælde af eventuelle justeringer vedrørende den del af leveringen, der endnu ikke er leveret på tidspunktet for justeringen, samt ved ændringer i toldsatser, skatter og andre afgifter.
2.6 Ved modtagelse af Sælgers ordrebekræftelse er Kunden forpligtet til straks at gøre indsigelse, hvis Kunden finder, at de i ordrebekræftelsen angivne vilkår ikke stemmer overens med de aftalte vilkår. Ellers anses aftalen for fuldt ud indgået på de i ordrebekræftelsen angivne vilkår, herunder i overensstemmelse med disse generelle salgs- og leveringsbetingelser.
3. TEGNINGER OG BESKRIVELSER
3.1 Alle tegninger, skitser, specifikationer, prøver og modeller af de solgte varer tilhører Sælger, ligesom alle immaterielle rettigheder til tegninger, skitser, specifikationer, prøver og modeller tilhører Sælger, og disse må ikke vises til tredjeparter, reproduceres eller anvendes til at udføre arbejde uden Sælgers tilladelse.
4. PRIS
4.1 Alle priser er, medmindre andet er angivet, eksklusive moms, skatter og levering.
4.2 Oplysninger og priser givet af Sælger i brochurer, kataloger, prislister, internetannoncer eller mundtligt er kun vejledende. Kunden kan derfor kun støtte ret på indholdet af individuelle skriftlige tilbud og/eller ordrebekræftelser som grundlag for Leveringen.
5. BETALINGSBETINGELSER
5.1 Medmindre andet er skriftligt aftalt, fakturerer Sælger på baggrund af medgået tid (time og materialer), og betaling skal ske mod faktura med en betalingsfrist på 14 dage fra fakturadatoen.
5.2 Hvis Sælger og Kunden imidlertid har indgået en fastprisaftale, og ordren er underlagt en fat- og sat-test, jf. punkt 9 og 10, skal købsprisen betales af Kunden som følger:
5.3 Offshore
5.3.1 Hvis Sælger skal gå om bord på Kundens platform, skib eller lignende offshore faciliteter for at udføre arbejdet, er Kunden forpligtet til at have Sælger og Sælgers medarbejdere dækket af tilstrækkelige forsikringer, og Kunden er også ansvarlig for at dække alle rejseudgifter for Sælger og Sælgers medarbejdere i denne forbindelse, herunder men ikke begrænset til transport (f.eks. fly), transfer fra lufthavnen til hotel/platform/skib, ophold, dagpenge osv.
5.4 Kundens forsinkelse med betaling af købsprisen berettiger Sælger til, efter eget skøn, enten at ophæve eller opretholde aftalen med Kunden og kræve erstatning for ethvert tab, der måtte være opstået.
5.5 Hvis Kunden ikke betaler rettidigt, og forsinkelsen ikke skyldes Sælgers forhold, er Sælger berettiget til at opkræve morarenter på 2 % pr. påbegyndt måned samt gebyrer i henhold til gældende lovgivning.
5.6 Hvis der er en udestående økonomisk balance mellem Kunden og Sælger på grund af Kundens manglende betaling af en faktura udstedt af Sælger, er Sælger berettiget til at undlade at påbegynde produktionen af en efterfølgende ordre afgivet af Kunden, indtil enhver udestående økonomisk balance er betalt af Kunden. Kun ved Kundens betaling af den udestående økonomiske balance angiver Sælger en leveringstid.
5.7 Kunden er ikke berettiget til at tilbageholde betaling eller foretage modregning for påståede krav, som ikke er skriftligt anerkendt af Sælger.
6. EJENDOMSFORBEHOLD
6.1 Sælger forbeholder sig ejendomsretten til Leveringen, indtil den fulde købspris plus eventuelle påløbne renter er modtaget af Sælger.
7. SIKKERHEDSSTILLELSE
7.1 Sælger er til enhver tid, i forbindelse med eller efter indgåelsen af aftalen, berettiget til at kræve tilfredsstillende sikkerhed for Sælgers samlede omkostninger forbundet med aftalen, herunder at opkræve et depositum, som Kunden efterfølgende er forpligtet til at stille.
8. TILBAGEHOLDELSESRET, RET TIL STANDSNING OG RET TIL SALG
8.1 I tilfælde af Kundens konkurs eller rekonstruktion, eller hvis Kundens økonomiske forhold efter Sælgers vurdering er af en sådan karakter, at Kunden ifølge Sælgers opfattelse ikke vil kunne betale Sælgers krav ved forfald, har Sælger en tilbageholdsret som sikkerhed for ethvert krav mod Kunden, selvom kravene endnu ikke er forfaldne til betaling. Sælger er også - uden ansvar - berettiget til at suspendere arbejdet eller produktionen af leveringer, medmindre Kunden straks stiller tilfredsstillende sikkerhed for alle aktuelle og fremtidige krav, som Sælger måtte have mod Kunden.
8.2 Sælger har ret - men ikke pligt - til at sælge de relevante Leveringer for Kundens regning og risiko 14 dage efter at have meddelt Kunden skriftligt, at tilbageholdsretten eller standsningsretten vil blive udøvet, medmindre Kunden har foretaget betaling eller stillet tilfredsstillende sikkerhed for betaling inden udløbet af 14-dagesperioden.
9. FABRIKSACCEPTTEST (FAT-TEST)
9.1 Hvis ordrebekræftelsen angiver, at en FAT-test skal udføres før levering, udføres testen - medmindre andet er aftalt - på et sted valgt af Sælger.
9.2 Sælger vil med rimelig varsel informere Kunden om FAT-testen. Hvis Kunden har modtaget en sådan meddelelse, kan Sælger udføre testen, selvom Kunden ikke er repræsenteret på det meddelte tidspunkt. Sælger vil sende en protokol over resultatet til Kunden efter testen er gennemført. Medmindre Kunden kan bevise det modsatte, anses protokollen for at give en korrekt beskrivelse af testens udførelse og resultat.
9.3 Hvis FAT-testen viser, at produktet ikke er i overensstemmelse med aftalen, skal Sælger straks bringe produktet i kontraktmæssig stand. Efter Kundens anmodning skal en ny FAT-test udføres, medmindre afvigelsen var ubetydelig.
9.4 Medmindre andet er aftalt, skal Kunden bære alle omkostninger til materialerne brugt til FAT-testen. Kunden skal også bære alle mulige omkostninger for sine repræsentanter, herunder rejse- og opholdsudgifter, i forbindelse med FAT-testen.
10. SITE ACCEPTANCE TEST (SAT-TEST)
10.1 Hvis ordrebekræftelsen fastsætter, at en SAT-test skal udføres, når installationen af produktet er afsluttet for at fastslå, om produktet er i overensstemmelse med aftalen og at der ikke er opstået skader under transport og/eller installation, skal Sælger informere Kunden om, at produktet er klar til test, og samtidig fastsætte en dato for testens start. Testen skal finde sted inden for Kundens normale arbejdstid. Efter testens afslutning sender Sælger en protokol over resultaterne til Kunden. Medmindre Kunden kan bevise det modsatte, anses protokollen for at give en korrekt beskrivelse af testens udførelse og resultat.
10.2 Kunden skal på egen regning stille alle materialer, der er nødvendige for SAT-testen, til rådighed og stille arbejdskraft til rådighed for Sælger samt bære alle omkostninger til materialerne brugt til SAT-testen.
10.3 Hvis Kunden, efter at have modtaget Sælgers meddelelse i henhold til punkt 10.1, ikke opfylder sine forpligtelser eller på anden måde forhindrer gennemførelsen af SAT-testen, anses den tilfredsstillende SAT-test for gennemført på den dato, der er meddelt af Sælger.
10.4 Hvis SAT-testen viser, at produktet ikke er i overensstemmelse med aftalen, og dette ikke skyldes Kundens forhold eller risiko, skal Sælger straks bringe produktet i kontraktmæssig stand. Hvis Kunden uden unødig forsinkelse anmoder om det, skal en ny SAT-test udføres i overensstemmelse med punkt 10.1-10.3. Dette gælder ikke, hvis afvigelserne var ubetydelige.
11. LEVERING
11.1 Levering sker Ex Works (Incoterms®2020), medmindre andet udtrykkeligt er aftalt skriftligt.
11.2 Hvis Kunden ikke afhenter Leveringen på det aftalte tidspunkt, er Sælger berettiget til at opbevare Leveringen for Kundens regning og risiko. Efter Kundens anmodning skal Sælger forsikre Leveringen for Kundens regning. Kunden er også forpligtet til at foretage enhver betaling, der er betinget af levering, som om Leveringen havde fundet sted.
11.3 Den leveringstid, der er angivet i ordrebekræftelsen, er vejledende og under forbehold for mulige forsinkelser fra underleverandører, force majeure-begivenheder eller andre omstændigheder uden for Sælgers indflydelse eller kontrol, herunder for eksempel utilstrækkelige oplysninger fra Kunden.
11.4 Hvis en fast leveringstid udtrykkeligt er aftalt, er Sælger berettiget til at forlænge den faste leveringsdato med 30 arbejdsdage fra udløbet af den faste leveringstid. Dog er Sælger forpligtet til straks at underrette Kunden skriftligt om forsinkelsen, så snart Sælger bliver opmærksom på den, og angive årsagen til forsinkelsen. Kunden kan ikke gøre misligholdelsesbeføjelser gældende, før den forlængede leveringstid er udløbet. Hvis den forlængede leveringstid overskrides, er Kunden berettiget til at ophæve aftalen, hvis Sælger ikke har leveret Leveringen inden for en yderligere periode på mindst 14 arbejdsdage, fastsat af Kunden skriftligt.
11.5 Hvis Sælgers forsinkelse med leveringen skyldes en omstændighed, der ifølge punkt 18 udgør en ansvarsfrihedsgrund, eller skyldes Kundens handling eller undladelse, forlænges Sælgers leveringstid i det omfang, det anses for rimeligt under omstændighederne. Leveringstiden forlænges selv, hvis årsagen til forsinkelsen opstår efter udløbet af den oprindeligt aftalte leveringstid.
11.6 Kunden er afskåret fra at gøre andre misligholdelsesbeføjelser gældende, herunder erstatningsansvar, i forbindelse med Sælgers forsinkelse.
12. UNDERSØGELSESPLIGT OG REKLAMATION
12.1 Det påhviler Kunden straks ved modtagelsen at undersøge Leveringen og før brug sikre, at denne er uden mangler. Kunden skal underrette Sælger om eventuelle mangler eller afvigelser fra de aftalte vilkår. Hvis en Levering tages i brug, anses Leveringen for accepteret af Kunden.
12.2 Hvis Kunden konstaterer, at Leveringen er mangelfuld, skal Kunden inden otte (8) dage fra leveringsdatoen skriftligt reklamere over for Sælger og angive arten og omfanget af manglen.
12.3 For andre mangler, herunder skjulte mangler, der først viser sig senere, skal Kunden reklamere straks efter, at Kunden kunne eller burde have opdaget manglen og senest ét (1) år efter levering.
12.4 Hvis Kunden ikke skriftligt reklamerer inden for den angivne frist, fortaber Kunden sin ret til at reklamere. I tilfælde af en reklamation må Leveringen ikke tages i brug, før Sælger har haft mulighed for at undersøge den påståede mangel.
12.5 Hvis en reklamation fremsættes for sent, men Sælger indgår i materielle drøftelser med Kunden vedrørende den fremsatte reklamation, sker dette i alle tilfælde uden præjudice. Sælger er derfor ikke afskåret fra senere at hævde, at reklamationen er fremsat for sent.
12.6 Efter at have modtaget en gyldig skriftlig reklamation fra Kunden, jf. punkt 12.2 og 12.3, skal Sælger uden unødig forsinkelse afhjælpe manglen, jf. punkt 13.
13. MANGLER
13.7 Hvis Kunden har afgivet en meddelelse som nævnt i punkt 12.2 og 12.3, og det viser sig, at der ikke er nogen mangel, som Sælger er ansvarlig for, er Sælger berettiget til at kræve erstatning for det arbejde og de omkostninger, som reklamationen har medført.
13.8 Hvis Sælger ikke aktivt opfylder sine forpligtelser i henhold til punkt 13.6 inden for en rimelig tid, kan Kunden sætte en endelig frist for opfyldelsen, men mindst 14 arbejdsdage. Hvis forpligtelserne ikke er opfyldt ved udløbet af fristen, kan Kunden efter eget skøn kræve en forholdsmæssig reduktion af købsprisen eller ophæve aftalen ved skriftlig meddelelse til Sælger. For at undgå tvivl er parterne enige om, at hvis Sælgers manglende opfyldelse skyldes, at Kunden ikke er i stand til at planlægge og tidsplanlægge Sælgers udskiftnings- og reparationsarbejde, betragtes dette ikke som en misligholdelse fra Sælgers side, og Kunden har derfor ikke ret til at sætte en endelig frist.
13.9 Sælger er ikke ansvarlig for mangler ud over, hvad der er angivet i punkt 13. Dette gælder for ethvert tab, som manglen måtte forårsage, herunder driftsstop, tidstab, tabt fortjeneste, følgeskader eller enhver form for direkte eller indirekte tab.
14. INSPEKTION
14.1 Ved køb af maskinstyringer eller underkomponenter, hvor Kunden udfører installation, montage og opstart, tilbyder Sælger en inspektion og gennemgang inden for de første to (2) måneder efter levering. Inspektionen er gratis, men Sælger er berettiget til at fakturere Kunden for alle rejseudgifter for Sælger og Sælgers medarbejdere i denne forbindelse, herunder men ikke begrænset til transport (f.eks. fly), transfer fra lufthavnen til hotel/platform/skib, ophold, dagpenge osv. Sælger vælger dato og tidspunkt for inspektionen. Hvis der identificeres fejl eller mangler under installationen, vil Sælger påpege dem, men eventuelle ændringer af installationen vil kun blive foretaget for Kundens regning for materialer og medgået tid.
15. RETURNERING
15.1 Returnering accepteres kun af Sælger for lagerførte varer og kun efter skriftlig aftale.
15.2 Hvis en sådan skriftlig aftale foreligger, gælder følgende betingelser:
15.2.1 Kunden bærer omkostningerne forbundet med returneringen.
15.2.2 Ved returnering er Kunden ansvarlig for sikker emballering af Leveringen, da Kunden bærer risikoen for Leveringen fra tidspunktet for levering.
15.2.3 Specielt fremstillede varer / kundetilpassede varer kan ikke returneres.
15.2.4 I forbindelse med returnering fratrækkes et gebyr på 15 % af den oprindelige fakturerede pris + eventuelle reparationsomkostninger, jf. punkt 15.2.5.
15.2.5 Kunden er ansvarlig for enhver værdiforringelse af Leveringen forårsaget af håndtering ud over, hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og funktionalitet. Hvis Leveringen eller dele deraf er brugt anderledes end beskrevet ovenfor, anses den for brugt. Det betyder, at Kunden er forpligtet til at betale eventuelle reparationsomkostninger afholdt af Sælger samt enhver anden værdiforringelse, som fratrækkes refunderingen, jf. punkt 15.2.4.
16. ANSVARSBEGRÆNSNING
16.1 Sælger kan ikke holdes ansvarlig for mangler, der opstår efter levering.
16.2 Sælger kan aldrig holdes ansvarlig for driftsstop, tidstab, tabt fortjeneste, bod, følgeskader, tab af indtjening eller enhver form for indirekte tab.
16.3 Sælger kan ikke holdes ansvarlig for skader eller mangler som følge af Kundens uagtsomme, forkerte eller uhensigtsmæssige brug eller håndtering af Leveringen.
16.4 Sælger yder ingen garantier, medmindre det udtrykkeligt er angivet i aftalen mellem Sælger og Kunden.
16.5 Hvis Sælger har ydet en garanti til Kunden, omfatter garantien ikke forkert installation eller misbrug i forhold til brugsanvisningen eller Sælgers specifikationer. En garanti ydet af Sælger bortfalder også, hvis Leveringen ændres, modificeres, serviceres eller forsøges repareret af andre end Sælger eller en af Sælger udpeget reparatør.
16.6 Hvis Kunden videresælger Leveringen til en tredjepart, gælder enhver garanti ydet af Sælger også for tredjeparten. Tredjeparten kan dog ikke gøre krav gældende mod Sælger, som Kunden (tredjepartens kontraherende part) ikke kan gøre gældende mod Sælger, uanset hvad Kunden har lovet tredjeparten i forbindelse med videresalget. Derfor kan Sælger ikke forpligtes ud over, hvad der er angivet i disse generelle salgs- og leveringsbetingelser og enhver garanti ydet til Kunden.
16.7 Sælgers samlede ansvar for ethvert krav, der måtte opstå som følge af aftalen eller i forbindelse med Leveringen, uanset om kravet er baseret på kontraktansvar, erstatningsansvar uden for kontrakt, erstatning, lovgivning eller andet, er begrænset til et beløb svarende til det samlede beløb betalt eller skal betales af Kunden for den relevante levering.
17. PRODUKTANSVAR
7.1 Sælger er ansvarlig for produktansvar i overensstemmelse med den danske produktansvarslov og reglerne om produktansvar udviklet i retspraksis. Sælger er ikke ansvarlig for skade på fast ejendom eller løsøre, der opstår, mens produktet er i Kundens besiddelse. Ligeledes er Sælger ikke ansvarlig for produkter fremstillet af Kunden eller produkter, hvori disse er indarbejdet. Desuden er Sælger kun ansvarlig for skade på fast ejendom og løsøre, hvis det er bevist, at skaden skyldes grov uagtsomhed begået af Sælger eller andre, som Sælger er ansvarlig for.
17.2 Sælgers samlede produktansvar kan dog ikke overstige DKK 10.000.000 pr. skade eller i alt pr. år, inklusive renter og omkostninger.
17.3 Sælger er ikke ansvarlig for driftsstop, tidstab, tabt fortjeneste og enhver form for indirekte tab. Hvis Sælger pålægges produktansvar over for en tredjepart, er Kunden forpligtet til at holde Sælger skadesløs i det omfang, Sælgers ansvar er begrænset i henhold til disse generelle salgs- og leveringsbetingelser. Hvis en tredjepart fremsætter et krav om ansvar mod Kunden, skal Kunden straks informere Sælger. Sælger og Kunden er gensidigt forpligtet til at blive sagsøgt ved den domstol, der behandler erstatningskrav rejst mod en af dem baseret på skade, der påstås at være forårsaget af Leveringen.
18. FORCE MAJEURE
18.1 Under alle omstændigheder er Sælger fritaget for ansvar for manglende opfyldelse eller forsinket opfyldelse af aftalen, når forsinkelsen eller den manglende opfyldelse skyldes eksterne omstændigheder uden for Sælgers kontrol, som Sælger hverken burde eller kunne have forudset på tidspunktet for aftalens indgåelse. Sådanne faktorer omfatter, men er ikke begrænset til, krig, optøjer, terrorisme, oprør, strejker, lockouts, arbejdskraftmangel, regeringsindgreb eller indgreb fra offentlige myndigheder, brand, naturkatastrofer og vejrforhold, der gør det umuligt at opfylde aftalen, valutarestriktioner, import- eller eksportrestriktioner, afbrydelse af normal transport, afbrydelse eller svigt i energi- og vandforsyning, offentlige datatilstande og kommunikationssystemer, længerevarende sygdom hos nøglepersonale, vira og pandemier, cyberterrorisme, hackerangreb eller enhver anden årsag, som Sælger hverken kunne kontrollere, undgå eller forvente (force majeure).
18.2 Omstændigheder hos Sælgers underleverandører og/eller forretningspartnere, som medfører, at Sælger ikke kan opfylde sine forpligtelser over for Kunden, og som ikke kan overvindes uden uforholdsmæssige omkostninger for Sælger, betragtes også som force majeure.
18.3 Hvis rettidig levering midlertidigt forhindres som følge af force majeure, udskydes leveringen i en periode svarende til varigheden af hindringen plus en periode, der med rimelighed kræves under omstændighederne for at normalisere situationen. Levering på den således udskudte leveringstid betragtes i alle henseender som rettidig.
18.4 Hvis Sælger ønsker at påberåbe sig en af de nævnte omstændigheder, skal Kunden straks underrettes om den indtrufne begivenhed og om, hvornår det forventes, at hindringen ophører.
18.5 Uanset andre bestemmelser i disse generelle salgs- og leveringsbetingelser har både Sælger og Kunden ret til at ophæve aftalen ved skriftlig meddelelse til den anden part, hvis opfyldelsen af aftalen forhindres i mere end seks (6) måneder af en begivenhed som nævnt i punkt 18.
19. REFERENCER
19.1 Ved indgåelse af aftalen accepterer Kunden, at Sælger er berettiget til at tage billeder af opgaven udført af Sælger til markedsføringsformål.
19.2 Hvis Sælger ønsker at nævne eller henvise til Kunden som en del af Sælgers markedsføring, skal Sælger dog indhente en skriftlig tilladelse fra Kunden til dette formål.
20. TVISTBILÆGGELSE
20.1 Aftalen er underlagt og skal fortolkes i overensstemmelse med dansk lov, undtagen for (a) regler, der fører til anvendelse af lovgivning anden end dansk, og (b) De Forenede Nationers konvention om aftaler om internationale køb (CISG).
20.2 Enhver tvist, der måtte opstå mellem Sælger og Kunden, skal afgøres ved voldgift ved Det Danske Voldgiftsinstitut i overensstemmelse med de regler, der er vedtaget af Voldgiftsinstituttet på tidspunktet for voldgiftssagens begyndelse.